Projektek:
DIGAP
Projekt címe: „Generációkon átívelő akadálymentesség a digitalizációban a nők körében”
Projekt rövid címe: DIGAP
Projekt azonosítószáma: ATHU-0200079
Projekt célja:
A DIGAP projekt célja Digitális kompetenciafejlesztés képzések és digitális önvédelmi tréningek megalapozása Kelet-Stájerország és Zala Vármegye női lakossága részére határon átnyúló tudományos kutatással, a nők digitális kompetenciáinak és digitális önvédelmi képességének korcsoportonkénti elemzésével.
Mind Magyarországon, mind Ausztriában számos kihívást jelent a nők számára a digitális eszközök használata és a szükséges digitális készségek megszerzése. A nők még mindig alulreprezentáltak a technológia és a digitalizáció területén, és a digitális készségek terén a nemekre jellemző hiányosságok tapasztalhatók.
A projekt kérdőíves kutatás és fókuszcsoportos interjúk segítségével Zala megyében (Magyarország) és Kelet-Stájerországban (Ausztria) új ismereteket nyújt a nők jelenlegi digitális szokásainak, attitűdjeinek és kompetenciáinak megértéséhez. A projekt különlegessége, hogy a két kutatási területet egy közös kérdőív elkészítése és az azt követő fókuszcsoportos interjúk révén lehet összehasonlítani. Annak bemutatása érdekében, hogy melyik ország és melyik generáció áll az élen a nők digitális kompetenciái tekintetében, elemezni lehet, hogyan érték el ezt. A két régió tanulhat egymástól.
Másodszor, a digitális szakadék csökkentése érdekében a projekt jó együttműködési és fejlesztési lehetőségeket kínál mindkét fél számára a kidolgozott programok közös tervezése és végrehajtása révén. A projekt segítségével, a szinergiahatások kihasználásának eredményeképpen és proaktív megközelítéssel támogathatjuk a nők digitális fejlődését, és segíthetünk nekik abban, hogy a digitalizáció gyors fejlődéséből hasznot húzzanak, valamint lépést tartsanak az információs társadalom gyors fejlődésével.
A nők digitális kompetenciáinak fejlesztése javítja az oktatáshoz való hozzáférésüket is (pl. könnyebben csatlakozhatnak online képzésekhez, és könnyebben elsajátíthatják az egész életen át tartó tanulás során megszerzett készségeket).
A projektben szereplő tanulmány az Ausztriában és Magyarországon már meglévő eredményekre épül, és kvantitatív és kvalitatív módon elemzi a digitális részvételt gátló és elősegítő tényezőket, a különböző korosztályú nőkre összpontosítva. Mindkét országban az egyenlő digitális részvétel előmozdítása regionális és nemzeti stratégiákból és cselekvési tervekből ered.
A kérdőívben a közösségi média és a digitális eszközök figyelemelvonó hatását és az online támadások, cyberbulling problémakörét is érintjük. A kutatásnak ezen része egy online veszély-előrejelző rendszer első eleme lehet, hiszen egyes online közösségi média és online zaklatási trendek országról országra terjednek. A két régió összehasonlítása a kvantitatív kutatás során egy összesen 500 mintaelemszámú kérdőíves lekérdezéssel valósul meg a határ mindkét oldalán. A kérdőív kidolgozását a három partner közösen végzi, rámutatva ezzel a két régióban elérhető problémák és jó gyakorlatok különbözőségeire vagy azonosságaira. A célcsoport a két régióban élő 18 évnél idősebb nők korosztályonkénti bontásban reprezentatív elemzéssel.
A projekt kitűzött céljait a partnerség a bilaterális tevékenységekben való aktív részvétel fokozásával kívánja elérni, amelyet közös rendezvények és határon átnyúló tevékenységek keretében segít elő. A célok eléréséhez a partnerek határokon átívelő szakértői hálózatot és együttműködést alakítanak ki, mely biztosítja a tudományos közegen belül a legfrissebb kutatások hatékony áramlását, és hozzájárul az eljárás eredményességének hiánypótló kutatási eredményekkel történő alátámasztása mellett a Long-COVID POTS szindrómás páciensek gyorsabb és tartós gyógyulásához, az egészségmegőrzéshez, valamint a HBOT szélesebb körben történő elterjedéséhez.
A kvalitatív kutatás célja a kvantitatívval megegyező, de annál egy sokkal mélyebb megértést biztosít a problémakörre vonatkozóan: A Fókuszcsoportos interjúkérdésekben a közösségi média és a digitális eszközök figyelemelvonó hatását és az online támadások, cyberbulling problémakörét is érintjük. A két régió összehasonlítása a kvalitatív kutatás során országonként 10-20 fő (reprezentativitás eléréséhez szükséges elemtől függően) valósul meg a határ mindkét oldalán. A fókuszcsoportos interjúkérdések kidolgozását a három partner közösen végzi, rámutatva ezzel a két régióban elérhető problémák és jó gyakorlatok különbözőségeire vagy azonosságaira. A célcsoport a két régióban élő 18 évnél idősebb nők korosztályonkénti bontásban reprezentatív elemzéssel.
A kutatás eredményeire alapozva, azokból kiindulva további együttműködést tervezünk. A projekt partnerek részvételével határon átnyúló képzési programokat, digitális önvédelmi tréningeket, workshopokat tervezünk a célcsoport számára a határ mindkét oldalán.
A projekt innovativitása abban rejlik, hogy az uniós irányelvekkel megegyezően, de speciálisan a programterületre, korcsoportonkénti bontásban egy egyedülálló, hiánypótló primer kutatás készül. A kutatásban a folyamatosan, akár napi szinten változó digitális kihívások vagy támadások is megjelennek, amelyekre aktuális megoldást találunk a kutatás révén, az azt követő képzési programjainkban.
Későbbi ráépülő nagyprojekt címe lehet: „DIGATE”
Témája: Generációk közötti kapcsolatépítés
A kutatás megalapozza a további projekt tevékenységeket
A kompetenciafejlesztés keretében a különböző applikációk használatának elsajátítása, az internetes kommunikáció valamint a digitális térben történő biztonságos böngészés bemutatása.
Az előadások során a bevont célcsoport egy digitális önvédelem tréningen is részt vehet mely során az online térben történő aktuális problémák is reflektorfénybe kerülnek (online csalás, megtévesztő üzenetek, profilok, adathalászat, stb.)
A nagyprojekt szakaszában
- workshopok megrendezése
- tréningek megtartása a célcsoport részére
- összefoglaló kiadványok szerkesztése
Projekt partnerség:
Projektpartnerek:
• Zala Vármegye Önkormányzata
• PANNON EGYETEM GKZ
• NOWA VEREIN
Weblap
Tények és adatok:
Projekt időtartama: 2024. szeptember 1. – 2026. február 28. (18 hó)
Összköltségvetés: 200.000 Euro (ebből ERFA 67%)
Program: INTERREG VI-A Ausztria-Magyarország Program
Program prioritás: 3.prioritás: Kompetens határtérség - SO 31 Oktatás, képzés, egész életen át tartó tanulás
céljából
Vezető partner: PANNON EGYETEM GKZ
Kapcsolódó hírek:
2024.12.20
A nők digitális kompetenciáját kutatják egy határon átnyúló projekt keretében Zalaegerszegen, a Pannon Egyetemen megrendezésre került az INTERREG VI-A Ausztria-Magyarország Programban megvalósuló DIGAP című, ATHU-0200079 azonosító számú projekt nyitókonferenciája.
bővebben...